مرکز رشد

نام رویداد:

درآمدی بر نسبت اخلاق هوش مصنوعی و سیاست‌گذاری عمومی: مطالعهٔ موردی شفافیت و حریم خصوصی

با ارائه احسان ارضروم‌چیلر دانش‌آموخته دکتری فلسفه دانشگاه بوهمیای جنوبی، پژوهشگر اخلاق تکنولوژی

  • مکان: به صورت آنلاین در فضای اسکای‌روم مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
  • زمان: دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ساعت ۱۳:۰۰ تا ۱۵:۰۰ به وقت تهران
  • مبلغ دوره: رایگان

توضیحات

دربارهٔ نشست: هوش مصنوعی رفته‌رفته خود را به تمام عرصه‌های زندگی انسان تحمیل کرده است. کمتر حیطه‌ای از حیات بشری وجود دارد که چشم‌اندازی برای نقش‌آفرینی هوش مصنوعی در آن نباشد. حوزه‌هایی نظیر پزشکی و دارو، صنعت و تولید، بازار و اقتصاد، ورزش و رژیم غذایی، ارتباطات و زیست جمعی، و … همگی به نوعی تحت تأثیر ورود هوش مصنوعی قرار گرفته‌اند.
حال پرسش این است که با تسریع روزافزون فرآیند هوشمند شدن، این حوزه‌ها چه تغییری کرده، و یا خواهند کرد؟ این پرسش نه صرفا برای شاغلان در حیطه مربوطه، که برای تمام افراد یک جامعه مطرح است؛ به عنوان مثال، پزشکی شخصی‌سازی‌شده (personalized medicine) چگونه مفاهیمی مانند سلامت، بیماری،‌ بیمار ، پزشک، دارو، و … را تغییر خواهد داد؟، دستگاههای رصد از راه دور (monitoring systems) چگونه ممکن است شرایط نگهداری سالمندان را تغییر دهد؟، و … .
اما شاید مهمتر از پرسش‌های این‌چنینی، مسائل اخلاقی و سیاسی در این باب هستند که ممکن است پدیدار شوند؛ مثلا، دسترسی دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ به اطلاعات وسیع از افراد یک جامعه (big data) چگونه ممکن است زندگی شهروندان را تحت تأثیر قرار دهد؟، مشخصا، اگر دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ به اطلاعات ریز و درشت شهروندان، اعم از الگوی مصرفی یا رفتاری، ذائقه سیاسی، علایق شخصی، و … افراد دسترسی داشته باشند، زندگی خصوصی جامعه چگونه ممکن است تحت تأتیر قرار بگیرد؟
از آنجا که این دست پرسش ها با اساسی‌ترین عرصه‌های زیست انسانی در ارتباط است، پرداختن به آنها، از حیاتی‌ترین مسائل بشر امروز است.
در این ارائه می‌کوشم با طرح برخی از این مسائل، ضرورت تأمل و گفت‌وگوی عمومی درباره هوش مصنوعی را نشان دهم. همچنین تلاش خواهم کرد تا با واکاوی بخشی از پیشنهادهای ارائه‌شده از جانب متفکران این حوزه، راهی را برای تأملات بیشتر باز کنم.

هدف ما ایجاد راه‌حل‌هایی است که موانعی را که افراد را از انجام بهترین کارشان باز می‌دارد، از بین ببرد.

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.