اساسنامه مرکز رشد و نوآوری علوم انسانی
مقدمه:
با توجه به رسالت و اهداف پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، و با تاکید بر کاربردیسازی علوم انسانی اسلامی و اثرگستری یافتههای علمی واحدهای پژوهشگاه، و در راستای پدیدآوری تمدن نوین اسلامی، به استناد بند 10ماده 6 اساسنامه پژوهشگاه و در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، مرکز رشد و نوآوری علوم انسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، که در این اساسنامه از آن به عنوان «مرکز رشد» یاد میشود، بهشرح مواد زیر تاسیس میگردد:
1.اهداف
1-1. کاربردیسازی و تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه و گسترش اثربخشی فعالیتهای واحدها و
اعضای آن؛
1-2. تکثیر و تنوعبخشی فراوردههای پژوهشگاهی، از رهگذر فرآوری چند وجهی محصولات، با استفاده از قالبهای متنوع و متناسب، برای رفع نیازمندیهای دستگاههای نظام، مُراجعین و مخاطبان یاریخواه؛
1-3. شناخت نیازهای حائز اولویت نظام و جامعهی اسلامی، و ایجاد زمینه برای حل آنها با استفاده از ظرفیت واحدها و اعضاء هیأت علمی پژوهشگاه و محققان علوم انسانی اسلامی؛
1-4. شناسایی ایدههای خلاقانه و گفتمانسازی در حوزهی علوم انسانی اسلامی دارای کاربرد عملی در جهت
پیشبرد اهداف و برنامههای نظام اسلامی و فراهم نمودن زمینهی رشد و تحقق آنها؛
1-5. کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی و دانشبنیان.
2. ماهیت حقوقی
مرکز رشد دارای شخصیت حقوقی وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و تابع آییننامههای مصوب
پژوهشگاه و مصوبات هیات امنای آن میباشد.
3. اقامتگاه
محل استقرار مرکز رشد، پژوهشگاه واقع در تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر، کوچه دوم،
پلاک 2 است و اقامتگاه پژوهشگاه، اقامتگاه مرکز رشد خواهد بود.
4. وظایف و اختیارات مرکز رشد
4-1. ارائه مشاوره به مخاطبان پژوهشگاه و برقراری ارتباط با نهادهای هدف به منظور تجاریسازی و اثرگستری یافتههای علمی واحدهای پژوهشگاه؛
4-2. حمایت از ایدهها و طرحهای متضمن تکثیر و تنوعبخشی فراوردههای پژوهشگاه؛
4-3. حمایت و اولویت دادن به طرحهای آسیبشناسی در حوزه نیازهای نظام جمهوری اسلامی ایران؛
4-4. حمایت از ایدههای خلاقانه و محققان در راستای نیازهای نظام؛
4-5. جذب و پذیرش واحدهای دارای ایدههای همسو با حوزه فعالیت مرکز و پژوهشگاه؛
4-6. ارائهی راهکارها و برنامههای مناسب برای کاربردیسازی پژوهشها با همکاری اعضا و گروههای علمی پژوهشگاه، و نخبگان جامعه علمی مرتبط، و علمسنجي میدانی و بازخوردگیری نتایج فراوردههای نظری پژوهشگاهی؛
4-7. آسیبشناسی و ارزیابی فعالیتهای واحدها و محققان مرتبط با مرکز؛
4-8. فراهم آوردن امکانات و زیرساختهای لازم جهت توسعه واحدهای فناور در مرکز؛
4-9. ایجاد زمینههای لازم برای تجاریسازی خدمات و محصولات فناورانه در حوزه علوم انسانی اسلامی؛
4-10.کمک به رفع نیازهای نهادهای علمی و اجرائي حاکمیتی، دولتی، عمومی و خصوصی بر اساس رسالت، اهداف و وظائف پژوهشگاه و در راستای اصول و سیاستهای آن؛
4-11. برگزاری رویدادها و مسابقات ویژه افراد ایدهمند در حوزه مسائل اولویتدار نظام، در قلمرو اهداف، وظائف و پرنامههای پژوهشگاه.
5. ارکان
5-1. پژوهشگاه؛
5-2. رئیس مرکز رشد؛
5-3. شورای مرکز رشد.
6. موسس
مؤسس و نهاد ناظر مرکز رشد، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است و وظایف و اختیارات آن از طریق ریاست
پژوهشگاه بر اساس مفاد مندرج در ماده 7 تعیین میگردد.
7.وظایف و اختیارات موسس
7-1. تعیین و انتصاب رئیس و اعضای شورای مرکز؛
7-2. تصویب اساسنامه و سازماننما، و تامین نیروهای ستادی مرکز رشد به موازات توسعهی نیازهای و فعالیتهای
آن؛
7-3. تامین فضای فیزیکی و زیرساختهای لازم جهت فعالیت مرکز؛
7-4. تخصیص حداکثر تا 60 ساعت از حضور موظفی (بدون کسر از موظفی تحقیق) ده نفر از اعضا هیأت علمی
پژوهشگاه بر اساس برنامههای اعلامی مرکز رشد دربارهی اعضا و با تصویب شورای پژوهشگاه.
تبصره: در صورتی که به جهت توسعهی برنامهها و فعالیتها بر اساس تشخیص شورای مرکز، نیاز به همکاری افراد
بیشتری باشد، بنا به درخواست و ارائهی برنامه و بررسی و تصویب در فرآیند و سازکارهای مقرر پژوهشگاه اتخاذ
تصمیم و کارسازی خواهد شد؛
7-5. پیشنهاد اصلاح یا تغییر اساسنامه به ریاست هیأت امنای پژوهشگاه؛
7-6. پیشنهاد انحلال مرکز رشد به ریاست هیأت امنای پژوهشگاه.
8. رئیس مرکز
رئیس مرکز از میان افراد دارای توانمندیهای علمی و مدیریتی و صلاحیتهای لازم، به مدت 3 سال از سوی رئیس پژوهشگاه منصوب میشود. وی، نماینده قانونی مرکز نزد مراجع حقیقی و حقوقی است.
9.وظایف و اختیارات رئیس مرکز رشد
9-1. پیشنهاد اعضای شورای مرکز به رئیس پژوهشگاه؛
9-2. پیشنهاد و معرفی نیروهای ستادی مورد نیاز مرکز رشد (بند 2 ماده 7) به سازمان مؤسس؛
9-3. مدیریت و هدایت امور مرکز رشد و نظارت بر حسن اجرای کلیه فعالیتهای آن در چارچوب اساسنامه،
آییننامههای پژوهشگاه و مصوبات هیأت امنا، ضوابط و مقررات مربوطه؛
9-4. امضای اسناد مالی و اداری مربوط به تنخواه مرکز رشد در چارچوب ضوابط و مقررات؛ (درخصوص بند 2و 3
ماده 13)؛
9-5. عقد قرارداد به نمایندگی از مرکز رشد با کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی؛
9-6. ارائه گزارش عملکرد سالانه مرکز رشد به شورای مرکز رشد و ریاست پژوهشگاه؛
9-7. ارزیابی و نظارت بر فعالیتهای واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد برای حصول اطمینان از انطباق فعالیتها
با اهداف پیشبینی شده در برنامه کاری مصوب واحدهای فناور؛
9-8. ارائهی گزارش نوبهای و دورهای عملکرد اعضای هیات علمی همکار با مرکز رشد به پژوهشگاه؛
9-9. برقراری ارتباط با اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با فعالیتهای مرکز در جهت فراهم آوردن حمایتهای بیرونی و ایجاد زمینههای لازم در راستای تقویت و توسعه برنامههای مرکز؛
9-10. برنامهریزی و اتخاذ تدابیر لازم در تامین بودجه و تقویت بنیه مالی و جذب امکانات برای مرکز؛
9-11. تهیهی برنامه و بودجهی سالانهی مرکز و تقدیم به پژوهشگاه جهت تصویب نهایی، پس از تصویب در شورای مرکز.
10. شورای مرکز
10-1. شورای مرکز رشد متشکل است از
اعضای حقوقی و حقیقی:
رئیس شورا
رئیس مرکز (دبیر شورا)
معاون امور پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه
معاون اداری و مالی پژوهشگاه
یکی از رؤسای پژوهشکدههای پژوهشگاه
سه نفر از اعضای هیئتعلمی پژوهشگاه
سه تا پنج نفر از کارشناسان ذی ربط آشنا به مساِئل و دارای تجربه در بخش های مختلف علمی کشور
تبصره: کلیهی اعضای غیر حقوقی شورا با انتخاب و حکم رئیس سازمان مؤسس، به مدت 2 سال منصوب میشوند .
10-2. اداره شورای مرکز بر اساس آییننامه داخلی مصوب شورای مرکز خواهد بود.
11. وظایف و اختیارات شورای مرکز رشد
11-1. تعیین خط مشی و برنامههای کوتاه مدت و بلند مدت مرکز در چارچوب سیاستها و مصوبات هیأت امنای
پژوهشگاه؛
11-2. تصویب آییننامهها و شیوهنامههای مرتبط و موردنیاز مرکز رشد؛
11-3. تصمیمگیری در مورد جذب و پذیرش واحدهای فناور؛
11-4. بررسی برنامه و بودجه سالانه و تفصیلی مرکز و تصویب آن؛
11-5. بررسی گزارش عملکرد سالانه مرکز رشد؛
11-6. بررسی گزارش رئیس مرکز رشد از ارزیابی و نظارت بر فعالیتهای واحدهای فناور مستقر.
12. مقررات مالی ـ معاملاتی، اداری و تشکیلاتی مرکز رشد
مرکز از نظر مقررات مالی ـ معاملاتی و سازمان اداری و تشکیلاتی تابع آئیننامه مالی ـ معاملاتی و سازمان اداری و تشکیلاتی پژوهشگاه و الحاقیههای آن میباشد.
13. منابع مالی
منابع مالی مرکز عبارتند از:
13-1. اعتبارات پژوهشگاه؛
13-2. درآمدهای اختصاصی حاصل از فعالیتهای مرتبط با مأموریت مرکز؛
13-3. کمکهای دریافتی از اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیر دولتی.
14. سال مالی
سال مالی مرکز مطابق سال مالی پژوهشگاه میباشد.
15. انحلال
15-1. مرکز در موارد زیر توسط مرجع ذیصلاح منحل میشود:
15-1-1. به پیشنهاد پژوهشگاه و تأیید هیأت امنا؛
15-1-2. در صورت تخلف از مقررات اساسنامه، مصوبات و ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و
سایر قوانین و مقررات جاری کشور به تشخیص مرجع ذیصلاح؛
15-1-3. از دست دادن شرایط ایجادی و یا عملکرد ضعیف به تشخیص مرجع ذیصلاح.
15-2. درصورت اعلام موافقت با انحلال مرکز، هیأت تصفیهای مرکب از نماینده حقوقی پژوهشگاه و رئیس مرکز با رعایت مقررات قانونی در مدتی که مرجع ذیصلاح تعیین میکند امر تصفیه را به عهده خواهند داشت.
15-3. در صورت تصفیه پژوهشگاه موظف است:
15-3-1. تمامی تعهدات مرکز را در برابر وزارتخانهها، مؤسسات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، بانکها، شهرداریها، سایر اشخاص حقیقی و حقوقی انجام دهد یا با توافق صاحبان حق تعهدات مرکز را بپذیرد؛
15-3-2. تمامی امتیازات و اموالی را که از منابع عمومی و دولتی در اختیار مرکز قرار گرفته است به سازمان مؤسس تسلیم نماید.
16.مواردی که در این اساسنامه پیشبینی نشده است تابع ضوابط و مقررات پژوهشگاه است.
17.هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه با تائید هیأت امنا پژوهشگاه امکان پذیر است.
18.این اساسنامه در 18ماده و 2 تبصره در تاریخ 11/12/1399 به تصویب هیأت امنای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
اسلامی به عنوان سازمان مؤسس رسیده است.