رویدادی برای آغاز به‌ کار پلتفرم تعامل نخبگان ایران و چین

️نخستین هم‌اندیشی دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری ایران و چین

چرا دیپلماسی ایران و چین ؟

درتعاملات بین‌المللی، همواره محورهایی که منجر به ایجاد برتری در شبکه این تعاملات شود، مورد توجه دولت‌ها بوده است. علم، فناوری و نوآوری به دلایل متعددی همچون ایجاد برتری دانشی، ایجاد مزیت رقابتی در زنجیره ارزش جهانی، کاربردهای دفاعی و امنیتی و در دوران اخیر، پیشنهاد راه‌حل‌هایی برای حل چالش‌های فراملی بشر به یک محور دستیابی به قدرت تبدیل شده است.

مسئله محوری تکنولوژی در اقتصاد سیاسی و به تبع در موقعیت راهبردی چین، شاید کانونی‌ترین مسئله منازعه انگیز در هندسه قدرت جهانی و رقابت بزرگ بین چین و آمریکا است. چشم انداز علم و تکنولوژی در سراسر جهان با پیشرفت‌ها و نوآوری‌های پر سرعت به پیش می‌رود و تأثیرات عمیقی بر ساختار پویای قدرت جهانی برجای می‌گذارد. رقابت دو قدرت بزرگ جهانی در حوزه علم و فناوری به جنبه‌ای تعیین کننده در مناسبات تبدیل شده و بر پویایی اقتصاد جهانی و سیاست‌های امنیتی در روابط بین‌المللی به صورت کلان تأثیر می‌گذارد. می‌توان اذعان داشت که در قلب اقتصاد برآمده چین، مسأله برآمدگی تکنولوژیک قرار دارد. یعنی چین توانسته نه فقط از نظر موقعیت اقتصادی، درآمد و سایر شاخص‌های اقتصاد کلان را بالا ببرد، بلکه به صورت شگفت انگیزی توانسته در حوزه تکنولوژیک به پیشرفت‌هایی دست یابد. چین نه فقط به تکنولوژی‌های پیشرفته دست پیدا کرده، بلکه توانسته آن را به کالاهای تجاری عمده به خصوص در حوزه نوین تبدیل کند و در درون این تحول، زنجیره‌های متعددی از وابستگی متقابل با کشورهای مختلف از جمله با ایالات متحده ایجاد کرده است. ثروتمند شدن و مسأله فن آوری چین امکان برآمدن در سایر ابعاد را فراهم کرده و با پروژه‌های گوناگونی که یکی از عمده ترین آنها «کمربند- راه» است، به طرز شگفت انگیزی به یک طراحی آرام و استراتژیک در سطح جهانی دست زده است.


 با تفاسیر فوق، تعامل این دو پدیده (علم، فناوری و نوآوری و تعاملات بین‌المللی) در دو ساحت علم و عمل، دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری را پدید آورده است. مفهومی که فرای ارتباطات علمی در ورای مرزهاست و به نقش راهبری دولت در این فعالیت‌ها و منتفع شدن دولت و ملت می‌انجامد.

اهداف هم‌اندیشی

برای آنکه بتوان الگویی برای روابط ایران و چین در حوزه حکمرانی دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری مهیا نمود و به تبع آن اولویت‌های کلیدی و ره‌نگاشت همکاری میان دو کشور را طراحی کرد، در گام اول می‌باید تصویر درست، جامع و مانعی از دیپلماسی دو کشور داشته و در گام بعد نسبت به تعاطی فکری و سیاستی نخبگان دارای تصویر از یکدیگر اقدام کرده تا در نهایت به یک «تصویر مشترک هم‌افزاکننده» در میان کنشگران روابط دو کشور رسید.

یکی از راه‌های دستیابی به تصویر مشترک هم‌افزاکننده، استفاده از بازیگران رسمی و غیررسمی، جامعه علمی و جامعه رسانه‌ای دو کشور که در حوزه روابط دو کشور دارای تأمل و کنش بوده‌اند، می‌باشد.

احصای تصویر واقعی و مطابق با میدان از حوزه روابط دو کشور می‌تواند از طرق مختلفی همچون رویداد، کارگاه، دوره‌های آموزشی، گعده‌های رسمی و غیررسمی باشد.

در این طرح قرار است با طراحی هم‌اندیشی – با حضور نخبگان ایرانی که در نسبت با چین فکر و عمل می‌کنند و یا می‌باید فکر و عمل کنند-،  اهداف ذیل پیگیری شود:

  • تقویت ائتلاف، همکاری و هم افزایی میان نخبگان دو کشور ایران و چین از طریق آشنایی با الگوی دیپلماسی دو کشور ؛
  • دستیابی به داده‌های عملی و کنش‌های در واقعیت در راستای طراحی الگوی مطلوب دیپلماسی علم، فناوری و نوآوری میان ایران و چین؛
  • شکل‌دهی به شبکه اساتید، کارگزاران حاکمیت و نخبگان جوان مرتبط با حوزه روابط ایران و چین.

حامیان رویداد

برگزارکنندگان

  • شورای راهبردی روابط خارجی (در مرحله نهایی‌سازی)
  • دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام
  • مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه
  • پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (مرکز رشد و نوآوری)

مدیر برنامه ها

دکتر رحیمی ؛ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

زمان و مکان برنامه‌ 5 شهریور ماه 1404

جهت دریافت اطلاعات و هماهنگی‌های بیشتر با حساب کاربری زیر در پیام‌رسان بله تماس حاصل فرمایید 

chinadiplomacy@

حاشیه های رویداد

سخنرانی‌های الهام‌بخش

که با حضور کارآفرینان موفق و ذکر نقاط شکست و موفقیت‌شان برگزار می‌شود.


Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/inandi/domains/inandin.ir/public_html/wp-content/themes/grupi/elementor/templates/widgets/ct_image/layout1.php on line 27

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/inandi/domains/inandin.ir/public_html/wp-content/themes/grupi/elementor/templates/widgets/ct_image/layout1.php on line 27

کارگاه‌ها‌ی عمومی

کارگاه‌های رویداد طبا حوزوی، جزئی از رویداد اصلی هستند که به منظور تشویق و پشتیبانی از طلاب و دانش آموختگان حوزه در حوزه کارآفرینی و استارتاپی برگزار می‌شوند. این کارگاه‌ها عموماً به مدت یک تا سه روز برگزار می‌شوند و به دانش آموختگان حوزه فرصت می‌دهند تا به صورت گروهی به توسعه ایده‌های خود بپردازند و آن‌ها را به یک مدل کسب‌وکار قابل اجرا تبدیل کنند. در زیر، برخی از فعالیت‌هایی که در کارگاه‌های استارتاپ ویکند حوزوی ممکن است مشاهده شود را بررسی می‌کنیم:

  1. 1. پیچ‌نمایش(Pitching): در ابتدای کارگاه، شرکت‌کنندگان به صورت خلاقانه ایده‌های خود را به دیگران معرفی می‌کنند. زمان محدودی برای هر پیچ نمایش در نظر گرفته می‌شود و افراد باید توانایی خود را در جلب توجه و جذب همکاران برای تیم خود نشان دهند.
  1. تشکیل تیم‌ها(Team Formation): پس از پیچ نمایش، شرکت‌کنندگانی که ایده‌های جذابی ارائه داده‌اند، می‌توانند تیم‌هایی را تشکیل دهند. این تیم‌ها معمولاً از افرادی با مهارت‌ها و تخصص‌های مختلف تشکیل شده و در طول کارگاه به توسعه و پیاده‌سازی ایده خود می‌پردازند.
  1. 3. توسعه مدل کسب‌وکار(Business Model Development): شرکت‌کنندگان با راهنمایی منتورها و مشاوران، به توسعه و بهبود مدل کسب‌وکار خود می‌پردازند. آن‌ها باید جوانب مختلفی از کسب‌وکار خود را مانند محصول یا خدمت، بازار هدف، منابع مالی و راهبرد بازاریابی را بررسی و بهبود ببخشند.
  1. 4. اجرا و توسعه محصول یا خدمت(Product/Service Execution and Development): تیم‌ها در طول کارگاه به توسعه و اجرای محصول یا خدمت خود می‌پردازند. آنها ممکن است نمونه‌سازی، طراحی رابط کاربری، توسعه نرم‌افزار، تحقیقات بازار و سایر فعالیت‌های مرتبط را انجام دهند.
  1. ارائه نهایی(Final Presentation): در پایان کارگاه، تیم‌ها به جلسه ارائه نهایی می‌پردازند. آنها باید به صورت شفاهی و تصویری مدل کسب‌وکار خود را به داوران و سایر شرکت‌کنندگان ارائه دهند و توانایی اجرای آن را نشان دهند.

کارگاه‌ها‌ی توان‌مندسازی ویژه برگزیدگان مرحله اول

به تشخیص داوران در غربالگری اولیه، احتمالا نزدیک به 20 تیم وارد چرخه منتورینگ رویداد خواهند شد. این دوره منتورینگ یک تا سه ماهه، جهت تقویت تیم‌ها جهت حضور در مرحله نهایی رویداد و انتخاب به عنوان برگزیده خواهد بود.

تیم‌ها از راهنمایی و مشاوره‌هایی در حوزه بازاریابی، طراحی مدل کسب و کار، اصلاح و تکمیل ایده یا محصول خود و … بهره برده و سپس وارد ارائه برای داوران جهت انتخاب نهایی خواهند شد.


Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/inandi/domains/inandin.ir/public_html/wp-content/themes/grupi/elementor/templates/widgets/ct_image/layout1.php on line 27
Post Views: 404