#گزارش_سیاستی![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ۱. تدوین سند: فقدان انسجام، ابهام در اهداف، و نبود تخصص در نگارش. ۲. اهداف و ارزشها: آرمانگرایی افراطی و نادیدهگرفتن واقعیتهای فرهنگی-اجتماعی. ۳. راهبری: نبود نقشۀ عملیاتی، تمرکزگرایی، ضعف در گفتمانسازی، و بیتوجهی به جایگاه معلمان و خانواده. ۴. اجرا: کمبود منابع مالی، ساختار بوروکراتیک، و تغییرات مکرر مدیریتی.پیشنهادهای سیاستی کلیدی برای سیاستگذاران: • بازنگری فرایند تدوین سند با تأکید بر شفافیت، تخصص محوری، و همسویی با اسناد بالادستی.• تمرکززدایی و مدرسهمحوری با تفویض اختیار به مدارس برای انطباق برنامهها با نیازهای محلی.• مشارکت فعال ذینفعان (معلمان، خانوادهها، مدیران) در طراحی، اجرا و نظارت بر سند.• تقویت نقش مجلس در تصویب قوانین ضمانتبخش و نظارت مستمر بر اجرا.این اصلاحات با کاهش شکاف بین سیاست و عمل، افزایش پاسخگویی، و تخصیص بهینۀ منابع، تحقق اهداف سند تحول را تسهیل میکند. اولویتبندی این راهکارها، نیازمند عزم سیاسی، تخصیص بودجههای هدفمند، و ایجاد سازوکارهای ارزیابی پویاست. |
هسته: تفاهم و تحول فرهنگی (تمرکز بر نظام تعلیم و تربیت) |
تهیه و تدوین: محمد محمدشیرازی، علیرضا عارفی و جلال کریمیان |
ناظر علمی: کمیل قیدرلو – مهدی رحیمی |
گزارش ماه: بهمن 1400 |
مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی |
برای دانلود فایل کامل گزارش فرم زیر را تکمیل کنید.
"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد
Post Views: 38