پیشنهاد اولویت‌های سیاستی در حکمرانی آموزش‌وپرورش

#گزارش_سیاستی
🔸 پیشنهاد اولویت‌های سیاستی در حکمرانی آموزش‌وپرورش
✍️ محمد محمدشیرازی، علی‌رضا عارفی و جلال کریمیان
🏷️ تهیه شده در مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه (هسته: تفاهم و تحول فرهنگی (تمرکز بر نظام تعلیم و تربیت)
◽️ نهاد حامی: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری
🔶چکیده گزارش
🔹این پژوهش با هدف ارائه اولویت‌های سیاستی برای اصلاح نظام آموزشی مبتنی بر سند تحول، موانع کلیدی اجرای سند را در چهار حوزه شناسایی کرده است:
۱. تدوین سند: فقدان انسجام، ابهام در اهداف، و نبود تخصص در نگارش.
۲. اهداف و ارزش‌ها: آرمان‌گرایی افراطی و نادیده‌گرفتن واقعیت‌های فرهنگی-اجتماعی.
۳. راهبری: نبود نقشۀ عملیاتی، تمرکزگرایی، ضعف در گفتمان‌سازی، و بیتوجهی به جایگاه معلمان و خانواده.
۴. اجرا: کمبود منابع مالی، ساختار بوروکراتیک، و تغییرات مکرر مدیریتی.پیشنهادهای سیاستی کلیدی برای سیاستگذاران:
• بازنگری فرایند تدوین سند با تأکید بر شفافیت، تخصص محوری، و همسویی با اسناد بالادستی.• تمرکززدایی و مدرسه‌محوری با تفویض اختیار به مدارس برای انطباق برنامه‌ها با نیازهای محلی.• مشارکت فعال ذینفعان (معلمان، خانواده‌ها، مدیران) در طراحی، اجرا و نظارت بر سند.• تقویت نقش مجلس در تصویب قوانین ضمانت‌بخش و نظارت مستمر بر اجرا.این اصلاحات با کاهش شکاف بین سیاست و عمل، افزایش پاسخگویی، و تخصیص بهینۀ منابع، تحقق اهداف سند تحول را تسهیل می‌کند. اولویت‌بندی این راهکارها، نیازمند عزم سیاسی، تخصیص بودجه‌های هدفمند، و ایجاد سازوکارهای ارزیابی پویاست.
 
هسته: تفاهم و تحول فرهنگی (تمرکز بر نظام تعلیم و تربیت)
تهیه و تدوین:  محمد محمدشیرازی، علیرضا عارفی و جلال کریمیان
ناظر علمی: کمیل قیدرلو – مهدی رحیمی
گزارش ماه: بهمن 1400
مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

برای دانلود فایل کامل گزارش فرم زیر را تکمیل کنید.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

نظرات شما عزیزان

پیام بگذارید

جستجو مطالب
جدیدترین مطالب
عضویت در خبرنامه