تصاویر آینده حکمرانی آموزش عالی
(مروری بر روندها و تجارب جهانی و ارائه پیشنهادها)
محمد حسینی مقدم و فرهاد بیانی
از بدو تأسیس نهاد آموزش عالی نوین در ایران موضوع چگونگی تصمیمگیری، هدایت، نظارت و ارزیابی عملکرد، برنامهها و آثار حاصل از این نهاد اجتماعی یکی از موضوعات مورد توجه دولتمردان و نظام حکمرانی بوده است. در این گزارش سیاستی به این پرسش کلیدی پاسخ داده شده است که چارچوب مطلوب نظام حکمرانی آموزش عالی در ایران با توجه به روندها و تجارب جهانی چگونه باید باشد؟
به منظور پاسخ به این پرسش نخست تلاش شد مشخص شود که نظام حکمرانی آموزش عالی با کدامین تحولات مفهومی رو به رو بوده است؟ سپس روندهای جهانشمول شکلدهنده به وضعیتهای اکنون و آینده نظام حکمرانی بررسی شد تا مشخص شود این نهاد اجتماعی در معرض تغییرات جهانشمولی که در ساحتهای متفاوت آن را احاطه کرده است با کدامین وضعیتهای بدیل مواجه خواهد شد؟
پس از آن تجارب کشورهای منتخب بررسی شد تا مشخص شود این کشورها برای دستیابی به وضعیتهای مطلوب در نظام حکمرانی آموزش عالی خود چه ابتکار عملها و بازنگریهایی را در دستور کار قرار دادهاند تا امکان تطابقپذیری این نهاد با تغییرات فزاینده در فضای ملی و بینالمللی حاصل شود؟
در پایان این گزارش با تکیه بر نتایج به دست آمده از بررسی تحولات مفهومی، روندهای جهانی و نیز تجارب کشورهای منتخب در حکمرانی آموزش عالی توصیههایی در سه سطح تحلیل خرد، میان و کلان ارایه شده است تا امکان گذار بهینه، کمهزینه و کم مخاطره نظام حکمرانی آموزش عالی از وضعیت اکنون به وضعیتهای محتمل آینده را به دست دهد.
دریافت متن کامل گزارش:
تصاویر آینده حکمرانی آموزش عالی