اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، راهکارهای عملیاتیسازی تحقیقات را بررسی کردند. طی دیداری میان حجت الاسلام و المسلمین محمد میرزائی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما و محمد وجدانی مشاور اقتصاد فرهنگ مجلس با دکتر مهدی رحیمی رئیس مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، بر لزوم اتصال جامعه علمی و اندیشکدهای کشور به نهادهای قانونگذار تأکید شد. در این نشست چارچوبهای همکاری مشترک برای تبدیل پژوهشهای عمیق به قوانین اجرایی و راهکارهای سیاستگذاری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
ضرورت همافزایی با نهادهای علمی
حجت الاسلام میرزائی در این جلسه ضمن بیان این نکته که پژوهش نباید در قفسه بماند، با تشریح رسالت کمیسیون فرهنگی مجلس بر ضرورت همافزایی میان نهادهای علمی و مجلس شورای اسلامی تأکید کرد. ایشان محورهای زیر را به عنوان اولویتهای همکاری مطرح نمود:
- اتصال مستقیم جامعه اندیشکدهای: تأمین اتصال پژوهشگاهها (نظیر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) با نیروهای متخصص، جوان، صاحب ایده و دغدغهمند به نهادهای قانونگذار مانند مجلس، یک ضرورت اجتنابناپذیر است.
- تأثیرگذاری مؤثر در سیاستگذاری: پژوهشها باید از حالت تئوری خارج شده و مستقیماً در مسیر سیاستگذاری کشور یا اصلاح قوانین مورد استفاده مؤثر قرار گیرند.
- استفاده از ظرفیتهای موجود: در کمیسیون فرهنگی مجلس این امکان وجود دارد که از نظرات کارشناسی و ایدههای تقنینی استفاده شود.
- پیگیری و اجرا: برای بسیاری از ایدهها و نظرات، قانون وجود دارد؛ اما وظیفه مجلس است که آن را پیدا کرده و تا مرحله عملیاتی شدن، پیگیری جدی از دستگاههای اجرایی و دولت داشته باشد.
- حوزه میراث فرهنگی: ایشان همچنین با اشاره به ریاست خود بر کمیته میراث فرهنگی اعلام داشت که در این زمینه نیز امکان همکاریهای سازنده و کارشناسی وجود دارد.
دیدگاه پژوهشگاه از «یک تدبیر» تا «هزار تدبیر»
در ادامه نشست، دکتر رحیمی ضمن استقبال از این تعامل، ظرفیتهای مرکز نوآوری پژوهشگاه را برای حل مسائل کشور تبیین کرد. مجورهای صحبت ایشان عبارت بود از:
- نفی تکصدایی در ایده: رویکرد ما حرکت از یک ایده و یک تدبیر بهسمت هزار ایده و هزار تدبیر است. این تنوع در ایده، مسیر حل مسائل پیچیده کشور را هموار میکند.
- نقشهراه برای قوانین موجود: پژوهشگاه با استفاده از ظرفیت خود میتواند در زمینه تحقق قوانین موجود و شناسایی اشکالات ساختاری، نقشهراه عملیاتی ارائه دهد.
- پیشنهاد قانونگذاری نوآورانه: پژوهشگاه آمادگی دارد تا در زمینههای نوآورانه ورود کرده و پیشنهادهای راهکار یا قانون جدید را به کمیسیون فرهنگی ارائه نماید.
- استفاده از ظرفیت نخبگان بینالمللی: امکان استفاده از توان و ظرفیت نخبگان ایرانی خارج از کشور در دستور کار پژوهشگاه قرار دارد و پژوهشگاه در این حوزه ارتباطات خوبی با متخصصان ایرانی در خارج کشور برقرار کرده است.
اولویت اقتصاد خلاق
وجدانی نیز در این نشست با اشاره به اولویت اقتصاد خلاق و برنامه هفتم توسعه بر اهمیت صنایع فرهنگی و خلاق در رشد اقتصادی کشور تأکید کرد و راهکارهای عملیاتی برای شروع همکاری با پژوهشگاه را را چنین برشمرد:
- شناسایی موانع صنایع خلاق: با همافزایی میان کمیسیون فرهنگی و پژوهشگاه باید موانع و چالشهای صنایع فرهنگی و خلاق در کشور که یک ظرفیت بالقوه محسوب میشوند، شناسایی شده و برای برونرفت از آنها راه حلهای کارشناسی ارائه شود.
- بررسی تحقق برنامه هفتم توسعه: گام نخست این همکاری میتواند میزان تحقق احکام برنامه هفتم توسعه باشد که اتفاقاً در دستور کار کمیسیون فرهنگی نیز قرار دارد.
- تعاملات بینالمللی: توسعه ظرفیتهای بینالمللی این صنایع و ایجاد همکاریهای مشترک، زمینهساز تحقق رشد و توسعه بیشتر اقتصاد خلاق خواهد بود.
در پایان حاضرین تأکید کردند که این نشست، سرآغاز یک دوره جدید از تعاملات عمیق و مؤثر میان نهادهای علمی و قانونگذاری است که هدف اصلی آن، برونسپاری دانش تخصصی به عرصه اجرا و قانونگذاری برای حل مسائل محوری کشور، به ویژه در حوزههای فرهنگ، میراث و اقتصاد خلاق است.